maandag 12 oktober 2009

Bygones - by- (2009, Sargent House)


Bygones - by-
(2009, Sargent House)

Niet meer dan het logische vervolg op de vorige review. Bygones is een relatief nieuw project dat in 2008 gestart werdt door de langverwachte samenwerking tussen Nick Reinhart (Tera Melos) en Zach Hill (Hella, Holy Smokes etc.). Het eerste resultaat van deze hemelse combinatie is het dit jaar uitgebrachte by-. Op dit album horen we de twee mannen ingewikkelde doch melodieuze structuren neerzetten die het best te plaatsen zijn binnen het math- en noise rock genre. Dit betekend wederom muzikale hoogstandjes van de twee die in hun vorige projecten al meer dan eens lieten horen dat ze hun instrument beheersen. Men zou verwachten dat er weinig fout kan gaan als deze twee een gecombineerd album uitbrengen. Helaas moet ik vast stellen dat het eindresultaat mij toch lichtelijk tegenvalt.

Ik zou bijna zeggen dat de nummers geschreven werden nadat er al een ander album door de twee geschreven was. Het geheel klinkt behoorlijk zwak en eerder als math pop in vergelijking met het adrenaline gevulde werk dat te horen is op bijvoorbeeld Hold your Horse Is (Hella) of Drugs to the Dear Youth (Tera Melos). Gelukkig kan ik wel vast stellen dat het hier dan wel de beste popmuziek betreft die er de laatste decennia geschreven is. De heren weten nog steeds hoe een goed nummer in elkaar zit en houden de aandacht over de gehele plaat dan ook goed vast. Het geluid is aangenaam melodieus en luistert lekker weg, door de minimale bezetting zijn de fijne details in het spel van beide instrumenten ook erg goed te horen. Al met al geeft het album me vooral dubbele gevoelens. Eenerzijds is het een geweldig goed math pop album dat op bepaalde punten erg fris klinkt. Toch, vooral door de hierbij betrokken muzikanten zit ik het hele album te wachten tot ze alles eruithalen dat erin zit en dat is naar mijn mening nog lang niet gebeurd. Hopelijk was dit enkel een opstapje naar een verassend experimentele opvolger vol energie.

Review door: Kevin Jansen

Bygones myspace

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers