dinsdag 13 oktober 2009

Blues Control - Local Flavor (2009, Siltbreeze)


Blues Control - Local Flavor
(2009, Siltbreeze)

Ongelooflijk hoeveel ik naar dit album heb uitgekeken. Ondanks de soms tegenvallende eerdere releases is dit psychedelische duo uit Queens er zeker een om te volgen. Men bedient zich op gitaar, tapedecks en verscheidene elektronica om uitgesponnen psychedelische jams neer te zetten. Blues Control vloeit vrolijk door verschillende genres heen maar maakt vooral gebruik van drones en avant-garde noise om een psychedelisch geheel neer te zetten. Mijn eerste kennismaking met dit duo was op het gelijknamige debuutalbum Blues Control uit 2007 (niet te verwarren met de eerder uitgebrachte tape met dezelfde titel). Een zeer aangename kennismaking was het niet meteen, Blues Control leek te enthousiast. Voor de stijl die ze spelen leek het of deze twee te gehaast te werk gingen, er werden veel te veel nieuwe elementen gebruikt in een korte tijd. Soms zorgde dit voor erg interessante resultaten maar dit album kende ook een stel flinke tegenvallers.

Sinds deze eerste kennismaking heeft Blues Control natuurlijk niet stilgezeten. Ondertussen hebben ze er een handvol releases bij, die ik eerlijk gezegd maar matig heb gevolgd. Toch iedere keer als ik met Blues Control in aanraking kwam was het een boeiende luisterbeurt met veel potentie. Vandaar dat ik erg blij was toen ik de eerste positieve reacties hoorde op het dit jaar verschenen Local Flavor. De plaat begint precies zoals ik de twee ken, te enthousiast. Een opzwepende drumbeat en een rockende gitaar starten dit album nogal onwennig. Al snel vreesde ik dat het precies zo zou lopen als het debuut, maar de volhouder wint hier. Na het ietwat misplaatste eerste nummer wordt er meer ruimte gemaakt, men neemt de tijd om het muzikale pallet op te bouwen en af te stellen. Deze trend zet zich door terwijl de plaat vordert en bouwt heerlijk op naar het meesterwerk van dit album, On Through The Night. Dit zestien minuten durende pareltje klinkt precies zoals Blues Control in mijn dromen klinkt. Het overhaaste enthousiaste is compleet verdwenen en heeft plaats gemaakt voor controle en oog voor detail. Dit alles zorgt ervoor dat dit nummer ongeloofelijk meeslepend is opgebouwd, als het eindelijk voorbij is smacht ik naar meer. Blues Control heeft hun eigen stijl gevonden en mag wat mij betreft deze zeker doorvoeren op het volgende album dat we hopelijk snel kunnen beluisteren!

Review door: Kevin Jansen

Blues Control myspace

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers